Popis

Etapa 3.

Základné informácie

PROFIL KRAJINY:

Pre ďalšiu prácu som si pripravil veľa polystyrénu rôznej hrúbky a rozmerov. Na vyrezávanie požadovaných tvarov z polystyrénu je potrebný veľmi ostrý nôž. Ja som použil radšej odporovú rezačku vyrobenú z pištoľovej spájkovačky, keď som namiesto hrotu priskrutkoval dve kovové lišty a medzi ich konce natiahol tenký drôt. Drôt musí byť dostatočne napnutý! Toto riešenie bolo pre daný účel postačujúce, všetky rezy boli rovné a hlavne bez zbytočného neporiadku. Presne vyrezané kusy som rovno lepil na určené miesto montážnym lepidlom v tube, ako býva napr. silikónový tmel. Lepidlo nesmie obsahovať rozpúšťadlá.

TUNEL:

Pri osadzovaní tunelových portálov v oblúku som narazil na problém prejazdového prierezu, kde by sa dlhšie vagóny zachytávali o kraj portálu. Z toho dôvodu som musel niektoré z nich rozšíriť. Správnu šírku otvoru si radšej odskúšajte s najdlhším, ale aj s najvyšším vagónom, aké hodláte pustiť na trať. Pre 99% vozňov by mal stačiť ako mierka, štandardný rýchlikový vozeň dlhý 303mm. Ja som odskúšal len to prvé a po kúpe súpravy pracovného vlaku so žeriavom, som mal hlavu v smútku. Samotný model žeriavu bol taký vysoký a široký, že sa mi vnútri tunelu zasekol a nešiel vybrať. Zväčšovať vnútro tunelu, keď je väčšina koľajiska urobená, poriadne preverí Vašu trpezlivosť a nervy. Kúpené výlisky tunelových portálov sú väčšinou jednofarebné, preto zvýraznenie obrysov inou farbou neuškodí. Napr. náter vodovou farbou a ešte za mokra jemne utrieť handrou, farba ostane len v drážkach, ostanú výraznejšie. Alebo náter temperovou farbou, nechať uschnúť a potom zaschnutým štetcom ošúchať farbu, drážky opäť ostanú zvýraznené.

SKALY: 

Na prekrytie škár a dier medzi kúskami polystyrénu som použil krepový a toaletný jednovrstvový papier. Krepový som namáčal do rozriedeného Duvilaxu a po zaschnutí ostal napnutý ako blana. Toaletný treba priložiť na miesto natreté lepidlom a popritláčať štetcom  namočeným v lepidle. Vzniknuté vrásky pri navlhnutí papiera netreba vyrovnávať, neskôr sa nám ešte zídu. Miesta kde predpokladáme výskyt skál natrieme šedou farbou. Do farby som zamiešal krupicu, ktorá ju zahustí a vytvorí zrnitú zmes vhodnú na zamaskovanie miest, kde sa prekrývajú papiere. Pozor nerozrábajte veľa farby s krupicou, rýchlo zhustne a stále ju riediť vodou nie je vhodné. Prípadne môžete do farby zamiešať piesok, štrk atď. Po vyschnutí som jemne nastriekal šedé miesta rôznymi farbami, aby skaly neboli len čisto šedé. Nakoniec prišla na rad hustá biela temperka a jemné natieranie vzniknutých vrások z toaletného papiera. Konečná úprava skál bude lepenie trávy, machu a iných porastov.      

CESTA:

Jednoducho vystrihnutý výkres prilepený montážnym lepidlom alebo lepidlom na polystyrén. Tieto lepidlá sú husté a neskrúcajú papier po nanesení ako redšie lepidlá na papier. Potom vytmelenie na miestach kde sa spájajú papiere, prebrúsenie, náter šedou a nakoniec poprášenie čiernou.